Välikäsi vai väliaivo? Vauhtia ja älyä kansainvälistymiseen.

Kirjoitin vuosia sitten artikkelin välikäsiajattelusta. En tiedä mihin se lehti katosi, jossa tarinani julkaistiin. Mitään ajattelussa ja julkisessa mielipiteessä ei ole muuttunut. Sitä en tietysti odottanutkaan, unohdin asian.

Nyt kuitenkin sama asia pulpahtaa pintaan. Ymmärrätte paremmin aiheeni kirjoittaa, kun kerron teille, että olen kansainvälinen konsultti. Olen akateemisesti koulutettu business asiantuntija, joka panee suurimman painoarvon käytännön työlle, jossa yhdistetään asiakkaita ja tavarantoimittajia, ostajia ja myyjiä, pannaan projektin osat yhteen ja toimimaan, valvotaan laatua ja sovitellaan eri osapuolien välisiä erimielisyyksiä ja ongelmia. Syntyivät ne sitten kultturierojen, huonon laadun, väärinkäsitysten tai kielitaidon puuttumisen takia.

Tuottaja puhuu teknisistä eduista, ostajaa kiinnostaa miten tuotteella parhaiten tekee rahaa ja lisää myyntiä. Konsultti tekee kalliita markkinatutkimuksia, sen sijaan, että katsoo todellisen ongelman ytimeen. Mainostoimisto luo viestin, jota kukaan ei ymmärrä. Tuote on tuottajan omasta mielestä erinomainen ja toimii kotimarkkinoilla. Maailmalla voi olla eri peli ja toiset mielihalut. Miten sopeuttaa ja miksi?

Kuka on ostaja? Jos tietosi perustuu webbisivuihin ja googlamiseen voi todellisuuteen olla pitkä matka. Globalisaation myötä markkinoista on tullut atomistinen, joka on täynnä kaikkea kuin basaari. Tietoa on saatavilla, mutta mistä sen löydät, miten sen käsittelet ja mitä sillä kaikella teet? Väitän, että siihenkin parhaiten soveltuu ammattilainen. Kuvittele tilannetta, että kirurgisi googlaa tietoja netistä ennen leikkaustasi. Delegoit leikkauksen jollekin, joka sen varmasti osaa tehdä. Miksi siis uhraat varojasi ja aikaasi johonkin, joka ei ole ydinosaamistasi.

Sama kuin ostajaan pätee tavarantoimittajaan tai myyjään; mitä todella olennaista tietoa hänestä saat ja mihin hintaan? Työssäni olen törmännyt tapauksiin, jossa jopa suuren logistiikkayhtiön ostaja kertoo ostavansa kaiken suoraan. Näitä supertehokkaita suoraan ostajia, jotka taitavat kaikki kielet ja kulttuurit löytyy eri teollisuuden ja kaupan aloilla sekä valtion organisaatioissa. He eivät kuitenkaan ole enemmistö. Hyvä niin sekä työnantajille että ympäristölle. Mitä taloudellista etua on lentää ympäri maailmaa tsekkaamassa asioita, jotka voi hoitaa tehokaammin ja edullisemmin paikallista edustajaa ja asiantuntijaa käyttäen? Ei mitään, se on järjetöntä. Ainut mikä siinä on hyvää, että saa matkustaa, laskuttaa päivärahaa ja antaa muiden ymmärtää miten tärkeä heppu oletkaan. Todella kalliiksi käy, kun tulee ongelmia paikanpäällä tai kauppapartneria on vaihdettava.

Business on ketju ammattilaisia – tuottajat, konsultit, maahantuojat, jälleenmyyjät ja kaikki, jotka tuovat lisäarvoa tähän ketjuun. 

Tieto, kontaktit ja ammattilaisuus ovat tekijöitä, joista kannattaa maksaa. 

Unohtakaa välikädet. Väliaivot sen sijaan saattavat olla eduksi.

Artikkelin on kirjoittanut:
Kirjoittaja ja kansainvälinen konsultti

Ekonomi

Lassi J Pensikkala

www.novascala.de

Business with Europe and South America

 
 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s